Слід зазначити, що сам процес зйомки не особливо залежить від того, яке зображення ви в кінцевому підсумку отримаєте – чорно-біле або кольорове. Адже закони світла однакові для кожного з цих випадків. А ось навчитися бачити чорно-білий світ можна тільки з досвідом. Тим більше це непросто зараз, в наш час цифрових технологій. До речі, знімати фотографії, використовуючи спеціальний “чорно-білий” режим камер, небажано. Найкраще знімати кольорове зображення, а потім за допомогою спеціальних програм знебарвлювати його.
У класичній чорно-білій фотографії використовувалися спеціальні фільтри. У цифровій фотографії вони використовуються вкрай рідко або не використовуються взагалі. Проте, розуміння основ роботи з фільтрами вам може дуже стати в нагоді. Це знання дозволить вам представити, як буде виглядати фото після його цифрової обробки.
Наприклад, використання помаранчевого фільтра затемнює фіолетовий і синій колір. Він чудово виділяє хмари на небі і прекрасно підходить для денних зйомок оголеної натури. Проте, “класичні” кольорові фільтри, які використовуються для чорно-білої зйомки, не підходять для цифрових камер – справа і в перенесенні кольорів, і в конструктивних особливостях обладнання.
Винятком вважається ультрафіолетовий фільтр, який можна використовувати і для кольорової зйомки. Він усуває розмитість і блакитний відтінок, що особливо актуально для зйомок у високогір’ї.
Нейтральні і поляризаційні фільтри використовувати можна, але з певними застереженнями. Так, нейтральні фільтри не сприяють зміні спектрального складу кольору. Їх призначення – збільшення експозиції.
Поляризаційний фільтр дуже важливий для кольорової фотографії – з його допомогою можна прибрати яскраві відблиски на воді або отримати насичене небо. Однак використання такого фільтра в чорно-білій зйомці ризиковано – остаточне зображення може стати млявим. До речі, використання будь-яких фільтрів практично завжди має на увазі використання штативів.
Кольорові фільтри для класичної чорно-білої зйомки не використовуються в тому випадку, якщо кольорове зображення планується трансформувати в чорно-біле. Цветоусілівающіе і конверсійні фільтри використовувати також небажано. Нейтральні фільтри можна застосовувати без обмежень, а ось поляризаційні будуть потрібні тільки для вирішення конкретних завдань. Ефект, одержуваний від використання фільтрів, ні в якому разі не повинен переважати в зображенні. Адже головне – сюжет, а не колірні ефекти.
Спочатку слід здійснити якісну ретуш фотографії. Для “перетворення” в більшості випадків використовують RAW-конвертори. Момент проведення тонокоррекціі також індивідуальний і залежить від самого зображення. Якщо ви проводите тонокоррекцію кольорового знімка, то після його перетворення потрібно ще одна подібна операція. До речі, в конверторі ви можете відстежувати весь процес трансформації. Втім, особливо сподіватися на програму не слід – адже головне все-таки исходник. А досвід зйомки тут куди важливіше, ніж комп’ютерні навички.